Malskin vuokralaiset Reason ja Redland ovat nyt Kaimana

SUOMALAINEN KAIMANA HAASTAA GLOBAALIT MARKKINOINTITOIMISTOJÄTIT – NOUSEE SUORAAN SUURIMPIEN JOUKKOON! 

Tammikuussa toimintansa käynnistänyt Kaimana uskoo, että viestinnän ja teknologian yhdistäminen kaupalliseen muotoiluun avaa ovia myös maailmalla. Täysin omistajavetoinen yritys nousee kokoluokaltaan kymmenen suurimman suomalaisen markkinointialan toimiston joukkoon. Taustalta löytyy joukko kokeneita tekijöitä ja toimistoja. Toimintamalli nojaa tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaiden kanssa, uudenlaiseen kaupalliseen näkemykseen ja perinteisen markkinatoimistokenttäajattelun haastamiseen.

Neljästi Vuoden viestintätoimisto -kilpailun voittanut Republic, teknologiayhtiöt Reason ja Pixels sekä mainos-/digitoimisto Redland fuusioituivat vuoden alussa uudeksi kaupallisen muotoilun ja viestinnän toimistoksi. Alkuvaiheessa toimitilat löytyvät Helsingistä ja Lahdesta, henkilöstöä yrityksellä on nyt noin 120. Toimiston asiakkaina ovat muun muassa Samsung, Oatly, Oomi, Playstation, DNA ja Amazon Prime.

– Markkinointialahan on jatkuvassa murroksessa, joten olisi helppo väittää, että Kaimana on ratkaisu tähän. Mutta päinvastoin, haluamme olla ennemmin keskeinen osa itse murrosta ja kiihdyttää sitä. Teemme sen yhdistämällä kaupallisen muotoilun ja viestinnän sekä keskittymällä merkityksellisyyteen, jossa me, asiakkaamme ja muut sidosryhmät voivat kokea olevansa osa jotain suurempaa, kertoo Kaimanan toimitusjohtaja Hasse Eranka.

Vastaavanlaista toimistoa, jossa viestintä ja teknologia yhdistetään saman katon alle, ei Suomessa ole ennen nähty.

Erangan mukaan Kaimanassa viestintä ja teknologia ymmärretään kokonaisuudeksi, jossa joudutaan pöyhimään kunnolla asiakkaan toimintatapoja ja kulttuuria. Jotta viesti on rehellinen, niin jokaisen työntekijän kuin myös nettisivuja vilkaisevan potentiaalisen asiakkaan täytyy ostaa sama tarina.

– Olen todella innoissani, sillä meillä on aivan ennennäkemätön nippu osaamista kasassa. Tulevaisuus on tekijöissä, jotka kykenevät luomaan merkityksiä ja viemään ne maailmalle nykyaikaisin keinoin. Kaimana vastaa tähän haasteeseen ja yhdessä pystymme luomaan aivan eri mittaluokan juttuja kuin aikaisemmin.

Tavoitteet maailmalla

Kaimana ei aloita toimintaansa tyhjältä pöydältä, vaan nousee henkilöstömäärällään ja arvioidulla reilulla 10 miljoonan liikevaihdolla heti Suomen kymmenen suurimman joukkoon. Täysin omistajavetoisista toimistoista se on yksi maamme suurimmista. Tavoitteena on Suomen markkinan lisäksi kasvaa kansainvälisesti.

– Suomen markkina on rajallinen, Kaimana syntyy heti rajattomaksi. Autamme jo nyt suomalaisia brändejä maailmalle ja ulkomaalaisia brändejä Suomen markkinaan joka päivä. Miksi ihmeessä emme voisi palvella kansainvälisiä asiakkaita nykyaikana missä tahansa markkinassa ilman mitään rajoitteita, Eranka kysyy.

Hän korostaa, että uudenlainen kaupallisuus nojaa entistä vahvimmin kuluttajien kuuntelemiseen mutta ei millä hyvänsä ehdoilla.

– Asioiden kuorruttaminen tai päälle liimaaminen on eilistä päivää. Viestintä, markkinointi ja teknologia lyövät todella kättä, kun ne kaikki soittavat samaa nuottia.